Thursday, May 21, 2009

- Kronologi Kelahiran Amirah Najihah -

-our family-



entry ni aku create untuk mengimbau kembali detik2 kelahiran our Amirah Najihah...

24hb April 2009

- macam biase aku g kije.. still lg demam.. kelmarinnya aku dh mc for the 1st time since my pregnancy period.. perasaan biase je... x rasekan nk bersalin pon.. siap bley g giant lg lunch hour ngan opismate.. heheheeh.. yela, still ade 3 weeks lg before my due date..

- after kije.. ajk hubby g checkup kt razif.. sepatutnya esok tp sbb esoknya kami dh pindah umh, so pg laa mlm nie dgn gumbiranya.. hahahaah

- tgh dok sembang ngan hubby sementara tunggu giliran.. sempat la tyr hubby, dibuatnye ayg bersalin esok x ke naye ek...siap gelak2 ngan hubby sbb dok bygkn tgh angkt brg2, tetibe sakit nk beranak.. heheh mcm dlm cerekarama plak..

-sampai giliran aku. doc lain mlm nie yg check.. aku pon bg tau laa aku dmm and baby kurang gerak.. so doc kate xpe, kite check tgk camne.. for the 1st time aku kene seluk kt bawah tu... fuh, bley thn gk laa.. tp sume dh pesan, kalo doc seluk, tarik nafas dulu, rileks... ye latuh.. cuak lg ade..

- tetibe doc linda x slh aku name dier bg tau.. 'hm, ok awak dh bukak 2cm.. bley admit skrg..' aaa??? adakah ini mimpi.. aku dh tercangak2.. bior betul nie.. siap hubby tyr doc' kalo dh bukak 2cm bukannye kene dok wad dh ke doc??' heheheh..

- doc tu mati2 (xde laa sampai mati) srh aku trus admit kt wad time tu gk.. aku yg mamai2 + seram + takut x nk aa.. sbb aku br blk kije.. mkn pon x lg.. mandi pon x lg nie.. last2 dier mengalah... sor dtg blk kol 9pm nnt.. siap warning lg.. 'jgn x dtg plak.. awak kalo x bersalin mlm nie, esok pg tau'.. uiih, neves makcik dengar...

- blk umh rilek2 dulu.. (heheh.. padehal aku dh neves giler dh time tu).. bg tau ibu ayh and in law
ape sume.. pastu kol 11pm br g razif blk... heheheh.. nasib doc linda tuu dh blk.. kalo x sure dier mrh aku dtg lmbt..

- mlm tuu hubby temankan aku.. kami amik bilik 1 sbb nk hubby temankan.. (ngegade padehal umh x smpai 5 menet pon dr spital nie).. mlm tu buat lg CTG.. dn diseluk lg.. oh tidak!.. midwife tuu dh laa tgn besar.. yg nie cam sakit ckit laa.. dier kate dh bukak 3cm.. oh bagusnye... so esok maybe awak bley bersalin dh...


25hb April 2009

-subuh2 lg midwife dh dtg.. bg tau doc rounding kol 8 nnt.. so dier soh aku prepare.. uiih, cam x caye jer aku nk kene bersalin jap lg..

- 8am doc dg check bukaan.. alahai.. seluk lg.. dh bukak 4cm.. trus dier kate 'ok, kite bwk u ke labour room ye'.. du dap.. dup dap...

- kol 9.05am diorg tolak aku ke LR.. wt CTG lg.. diorg pecahkan air ketuban.. pastu dripkan ubat n air sumer... hubby dh mule bace2 yasin sumer.. aku pon bace laa jgk ayat2 mudahkan besalin.. pastu org sblh asyik merintih jer.. agaknye kakak tuu dh sampai mase nk bersalin kot.. seram plak dgr.. adakah aku nnt camtu gak..

- kol 11.15am br aku rase cam baby mengeras2 cam nk kuar.. tp midwife x bg teran.. dier kate br bukak 7cm.. x bole lg nie.. tggu 10cm br bole.. time ni br aku dh terase sakit.. cam bergelodak je kt dlm perut..

-kol12.20pm be laa bukak 10cm.. diorg start prepare pape yg patut.. aku mmg dh x hengatnye sakit laa time tu..

-akhirnya, setelah 2 kali teran.. tepat jam 12.47 pm, lahirlah Amirah Najihah yang comel.. berat 2.67kg.. panjang 50cm.. diameter kepala 32cm..

- thankz to hubby yg byk bg support sepanjang dlm LB.. ibu yg sempat temankan aku kejap dlm LB, ayah and others yg byk tolong sepanjang aku pregnant..

- jadik gk pindah umh w/pon aku tgh sebok2 kt LR.. sumer diuruskan oleh family aku n kawan2 hubby..

-5 kali kene seluk.. sabo je laa.. tp alhamdulillah, sepanjang bukaan aku x rase sakit langsung.. until mase nk bukak dr 7cm ke 10cm tu je.. Rezeki masing2...

-last checkup (checkup 10 kali sepanjang pregnant) scan baby 3.1kg.. kluar2 2.67kg jer.. berat air kot...

- sepanjang pregnant berat aku naik 20kg!! waaaaa....





No comments: