Friday, August 20, 2010

How To Wean Off Your Baby??

nampak cam kejam kan ayat tu... ohh, bukan saye tidak menyokong breastfeed.. NO!! NO!!... tetapi lately ni sgt sakit apabila menyusukan amirah...

since pregnant balik ni... mmg susu merudum habis... in fact dh kering langsung!!.. ade pon kene picit2 dgn kuat.. tu pon hanya setitik dua... huhu
tp disebabkan amirah still insist nk nenen (w/pon tiada susu) dan saya sanggaattt la kesian melihatkan memek mukanya setiap kali menyelak baju saya dan meminta nenen, saya beri jugak sambil menahan kesakitan... (fakta yg saye jumpa, bile mommy pregnant, nipple kite akan menjadi kering.. thats why bile anak hisap kite akan rase sakit kt nipple + anak itu sudah ada gigi...)

saya dh cuba bubuh asam jawa... (hahah, x sampai hati nk bubuh benda2 pahit).. tp mmg memula hisap tu amirah cam marah.. nangis2 sbb masam agaknya... tp dier akan keep on continue nenen sambil nangis2 until asam jawa tu abes... lorrr... clever laa ini budak...

my mom suruh try bubuh garam.. tp rasenye nnt bukan amirah yg rase masin... nipple ai pulak yg x thn karang.. (garam kan pedih kalo kene kt kulit nipis)... eiiii

satu yg saya perasan... kalo amirah once dh nampak saya mula laa merengek2 nk selak baju... tp xkan laa nk menyorok je sepanjang balik keje sampai dier tdo?? dh lekakan dier ngan tv, menan, air kotak, makanan poonn x jln jugak.... so how??


alhamdulillah pregnant kali ni mmg xde masalah laa.. so doc pon kate xde hal laa kalo trus susukan ank.. tp masalahnya, sgt sakit dan susu pon mmg xde... kiranya amirah ni hanya nenen utk melepaskan gian sahaja laa.. tp masalahnya jugak (apedaa byk sgt masalah ko ni nurul!!) dier nenen lama weyy!! naik melecet dh nipple makcik ni oii.... kalo time nk tdo tu lg laa... selagi dier blom btol2 lena, jgn laa ko nk mandai2 tarik B dr dier... sure mengamuk2 punye... tp mate tutup...huhu


adakah disebabkan niat saye yg 50-50 nk wean off kan dier ini yg membuatkan dier still xmo lepas?? (niat kan memainkan peranan penting jugak..) sbb bagi saye, tu laa bonding antara saya & amirah + saye berhajat utk continue full nenen amirah bile adik dier lahir nnt??


jadi bagaimanakah????




- muka budak wanted mintak nenen kalo x bagi mengamuk2..- ;p



7 comments:

*Ojah* said...

tak pregnant tp kekadang sakitla biler dier dok isap.. susu cukup2 jer aku rasa sbb aku latch on masa mlm ngan wiken jer.. satu malam mintak nenen samapi4-5 kali, kalo abah yang calmkan dier mengamukla minah tu..

kalo ader tips share ngan aku yer.. plan sampai yaya 2 thn br nak stop

Liz said...

salam kenal. maybe sebab dia kecil lg, tu yg dia pun x berapa faham kan? dia still nak bermanja. saya pun x tau nak bg tips ape sbb belum tempuh lg hal nie.

niat juga memainkan peranan penting. berdoalah pada Allah minta dipermudahkan.

fizamior said...

tetapkan hati nak wean off. alamak sakitnya!!!!!!!!

eh tp org tua2 ckp kalo preggie x elok susukan anak sbb nnt 2nd baby tu tak dpt kolestrum secukupnya. emmm tp xtau la kan...

mama... said...

ojah ~ ko nk tips ape jah?? tips wean off ke tips nk bg yaya adik?? eheheh.. hadoi.. dh laa dier nenen atas bdn aku... pastu lameee plak tu... sesak dada den...huk..huk

liz ~ hye!! salam kenal jugak ;).. hmm tu laa, mayb dier x puas nk manje2 ngan mama dier ni kot..

fiza ~ tu laa.. kene tetapkan hati...huhu.. tp sgt laa kasihan melihat muka minah tu bile mintak nenen...hmm ade laa org kate kalo preggy lg x elok kan susukan ank.. tp insyaAllah selagi xde pape risk, bole je.. tp masalahnye aku mmg dh xde susu.. tu yg sakit tu....hadoiii...

r.i.t.a said...

mmg saket klu die isap tp tadek susu...aniq hr tuh kene tinggal kt kg smgu jugak la utk kasi die lupekan nenen ibu die (plus aku ade kursus jauh taim tuh)

ko slow-slow la wean off kan die.

mrs.F@ibuimran said...

ojah tu nak tips bg yaya adik..hahaha...

mama... said...

Rita ~ ooo aniq nak pulak ddk kampung ye?? amirah ssh.. asik nk melekattt je.. heheheh

wani ~ hahaha.. tu laa, mau tp malu... hahahah